خواندنی ترين تجربيات پشت کنکوری ها
نوشته شده توسط : نیما راد

خواندنی ترين تجربيات پشت کنکوری ها

 

1- عيد کنکوري داشته باشيد

آرش، رتبه خيلي خوبي در گروه آزمايشي علوم تجربي به دست آورد و موفق شد که در رشته دندانپزشکي پذيرفته شود. او رمز موفقيت خود را در اين مي‌داند که از تمام لحظات خود بخوبي استفاده کرد و اجازه نداد تا وقتش، بيهوده تلف شود؛ اما به عنوان مهم‌ترين تجربه‌اش، که وي را در رسيدن به هدف، بسيار کمک کرده است، توجه ويژه به تعطيلات عيد نوروز را به همه داوطلبان توصيه مي‌کند. او اشاره مي‌کند که از يک ماه قبل از فرا رسيدن عيد نوروز، براي اين ايام برنامه‌ريزي کرده و يک هفته مانده به سال جديد، برنامه خود را طبق آخرين شرايط درسي‌اش تغيير داده است. وي تمام مدت عيد را، به جز روز اول که مشغول استراحت و ديد و  بازديد نوروزي بود، به مطالعه دروسي که مهم بودند گذراند، و به اين ترتيب، موفق شد که از بسياري از داوطلبان پيشي بگيرد.

آرش معتقد است با اينکه دوره تعطيلات عيد، کوتاه است، اما از آنجايي که مدارس تعطيل است و بسياري از داوطلبان هم برنامه خوبي براي اين ايام ندارند يا نمي‌توانند برنامه خود را بخوبي مديريت کنند، افرادي که بتوانند در ايام عيد نوروز بخوبي درس بخوانند، مي‌توانند کاستي‌هاي خود را در اين ايام جبران کنند يا بخشي از مطالب مهم را مرور نمايند؛ پس از همين الان به خاطر داشته باشيد که ايام نوروز را بيشتر به درس خواندن اختصاص دهيد؛ زيرا براي تفريح و ديد بازديد، هميشه وقت هست هم چنين کارنامه رتبه هاي برتر را نيز در اينجا ببينيد

2- ماه مهم خرداد

سارا معتقد است يکي از اشتباهاتي که باعث شد او با وجود تلاش و مطالعه بسيار، نتواند نتيجه خوبي در کنکور سال قبل به دست بياورد، اين است که از اهميت دوره جمع بندي و مرور در خرداد ماه، غافل شد. وي به جاي اينکه مثل ساير داوطلبان موفق، با يک برنامه‌ريزي خوب، به استقبال دوره جمع‌بندي در خرداد برود، تا يک هفته قبل از کنکور به مطالعه مطالب جديد پرداخت؛ زيرا احساس مي‌کرد با توجه به حجم مطالبي که تا ارديبهشت خوانده است، نمي‌تواند به تست‌هاي کنکور جواب دهد. همين موضوع باعث شد تا او بسياري از مطالب و کتاب‌هايي را که قبلاً خوانده بود از ياد ببرد و نتيجه خوبي از آزمون سراسري سال گذشته نگيرد.

ديدن

سارا، که الان با ديدي بسيار بهتر و برنامه‌ريزي عالي، مشغول مطالعه براي کنکور است، به همه داوطلبان توصيه مي‌کند که در مدت باقي مانده تا عيد، همه مطالب مهم را يک بار مطالعه و خلاصه‌برداري کنند و بعد از عيد به عمومي‌ها بيشتر بپردازند، و نکته مهم تر اينکه تا حد ممکن، زمان را به تست‌زني و مرور مطالبي که قبلاً خلاصه‌برداري شده است اختصاص دهند؛ در اين ميان، به توصيه سارا، که مورد تاييد همه مشاوران نيز هست، کنکوري‌ها بايد بتوانند در خرداد ماه، کار جمع بندي را به اتمام برسانند.

3- آزمودن قبل از آزمون

فريد، يکي از کنکوري‌هاي موفق سال قبل است. او، که در رشته روان‌شناسي تحصيل مي‌کند، راز موفقيت خود را در تست‌زني‌هاي بموقع و اصولي مي‌داند. فريد معتقد است که تست زني و رفع اشکال‌هايي که بعد از تصحيح تست‌ها انجام مي‌داد، باعث شد تا وي با ديد بهتري نسبت به سؤالات در جلسه کنکور حاضر شود. فريد اشاره مي‌کند که او براي کسب نتيجه بهتر، چند بار تست زني مي‌کرد: اول، بعد از مطالعه دروس و در پايان هفته به تست‌زني يک مبحث مي‌پرداخت تا بداند که در کدام قسمت آن مبحث اشتباه دارد و کدام مطالب را بخوبي متوجه شده است، و در پايان ماه يا اتمام يک کتاب هم، مبادرت به تست زني مي‌کرد. بعد از اتمام تست زني، فريد، موارد اشکال و نکات مهم تست را، که متوجه نشده بود، در دفترچه خلاصه‌برداري‌اش يادداشت مي‌کرد تا در فرصت مناسب، بخصوص در دوره جمع‌بندي، مطالعه کند. در هفته‌هاي پاياني نيز فريد تلاش کرد تا خود را در موقعيت کنکور قرار داده و مشابة جلسة کنکور، تست سرعتي از همه کتاب‌ها بزند. وي بعد تست‌ها را تصحيح کرده و به مطالعه نقاط اشکال خود و رفع آنها مي‌پرداخت. فريد معتقد است که انجام اين کار باعث شد تا او، علاوه بر اينکه همه مباحث مهم و نکته‌اي کتاب‌ها را چندين دور خوب و کامل مطالعه کند، از استرس و اضطراب کنکور نيز تا حد زيادي رها شود.

ببينيد و بخوانيد : اسامي رتبه هاي برتر کنکور 99

 

4- يکي از چندين راه

اين تجربه، بسيار متفاوت‌تر از تجربه‌هاي بالاست. براي اينکه از تجربه سعيد و موفقيت او براي شما بگويم، ترجيح دادم که او را در دفتر کارش ملاقات کنم. سعيد، وقتي نگاه منتظر مرا ديد، با لبخندي گفت که تجربه او از کنکور به شش سال قبل برمي‌گردد. وي اشاره کرد با اينکه در آن روزها تلاش مي‌کرده است که درس بخواند، اما انگار نمي‌توانسته بخوبي مطالب را فراگيرد. به نظر خود او، يکي از عواملي که باعث پيش آمدن اين موضوع مي‌شد، آن بود که وي استرس زيادي را تحمل مي‌کرد. مهم‌ترين عامل استرس او هم، اين بود که اگر نمي‌توانست در کنکور موفق شود، مجبور بود به سربازي برود.

زمان اعلام نتايج براي سعيد، مثل يک کابوس بود؛ کابوسي که به نظر او تمام زندگي‌اش را درهم پيچيده بود. سعيد هنگام اعلام نتايج نهايي آزمون سراسري، متوجه شد که در هيچ دانشگاهي پذيرفته نشده و احساس ‌کرد که دنيا براي او به آخر خود نزديک شده است. وي وقتي که در تدارک سربازي رفتن بود، به دوستان خود فکر مي‌کرد که در حال تحصيل در دانشگاه هستند و اين موضوع او را بيشتر آزار مي‌داد. ماه‌هاي اول سربازي به سختي براي سعيد سپري مي‌شد و وي آينده خود را مبهم و تاريک مي‌ديد. او وقتي سربازي را به پايان رساند هيچ اميدي براي رسيدن به آينده روشن نداشت.

سعيد، وقتي به اينجاي داستان رسيد، لبخندي زد و ادامه داد که آن روزها به هر دري مي‌زد تا بتواند بار ديگر در آزمون سراسري شرکت کرده و موفق شود. وي در يکي از روزهايي که از کلاس کنکور باز مي‌گشت، چشمش به دو توريست خورد که به دنبال آدرسي مي‌گشتند. سعيد به طور شکسته و ابتدايي با آنها به انگليسي صحبت کرد و منظورش را رساند. توريست‌ها از او خواهش کردند که در قبال دريافت وجهي به آنها براي رفتن به چند منطقه معروف شهرشان کمک کند، و از همين جا بود که زندگي سعيد در مسير ديگري ادامه يافت. سعيد تصميم گرفت تا زبان خود را تقويت کند و در يکي از شرکت‌هاي مسافرتي و گردشگري به عنوان «تور ليدر» فعاليت نمايد. سعيد تمام توجه خود را صرف بهتر شدن در شغلش قرار داده بود و به همين دليل به سايت‌هاي مختلف سر زده و هر بار ايده‌هاي جديدي مي‌گرفت. وي با گذاشتن تصاوير و پيام‌هاي جذاب از ديدني‌هاي استان محل زندگي خود و کشورش، از همه خارجي‌ها و همين طور ايراني‌ها دعوت مي‌کرد تا به اين مناطق سفر کنند و اشاره مي‌کرد که خود او هم به عنوان «تور ليدر» مي‌تواند آنها را همراهي کند.

لبخند سعيد، اين بار، واضح‌تر و پر رنگ‌تر شد؛ گويي هر چه از موفقيت‌هايش مي‌گفت لذت بيشتري مي‌برد. سعيد اشاره کرد: بعد از اينکه توانستم به همراهي چند نفر از دوستانم و استفاده از وامي که گرفتيم، دفتري بزنيم، توانستيم در مکاني بزرگتر، که در ابتدا به صورت اجاره‌اي بود، مجموعه رستوراني با غذاهاي سنتي و مغازه‌اي براي عرضه صنايع دستي مردم استانمان داير کنيم و علاوه بر خودمان، که مشغول کار شديم، براي چند نفر ديگر نيز کارآفريني کنيم./ به نقل از پيک سنجش

  ادامه مطلب رتبه هاي برتر کنکور را پي سي کنکور بخوانيد.





:: بازدید از این مطلب : 38
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : 29 / 6 / 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: